Innowacje społeczne

Od sierpnia do końca roku testujemy dwie innowacje społeczne w ramach projektu napisanego wspólnie z Pracownią Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

Jedna z nich to „Nowy model funkcjonowania hospicjum domowego na terenach wiejskich”. Innowacja polega na utworzeniu grupy wsparcia działającej przy hospicjum, która pozwoli objąć dodatkową pomocą i opieką osoby ciężko chore oraz ich opiekunów.

W ramach nowego modelu działania stworzyliśmy dodatkowe stanowisko członka zespołu hospicyjnego „Opiekuna Osoby Starszej”. Jego rolą będzie pomoc w załatwieniu codziennych spraw, gdy nie można na dłużej opuścić podopiecznego w domu i nie ma możliwości transportu, dojazdu czy wyjścia z domu ze względu na całodobową opiekę nad chorym. Ponadto opiekunowie, a właściwie opiekunki, bo do tych zadań zgłosiły się 3 panie, pomagać będą przy pielęgnacji i zajęciach domowych. Dodaną wartością utworzenia nowych stanowisk hospicjum domowego, jest także zwykła rozmowa i przebywanie z osobą chorą – często bardzo samotną.

 

Drugie działanie w ramach innowacji, to kampania społeczna pod hasłem: „Podrzuć sąsiada do cerkwi, podrzuć sąsiadkę do kościoła”.

Kampania ma na celu propagowanie pomocy sąsiedzkiej osobom zależnym, pozostającym w swoich domach na wiejskich, wciąż wyludniających się terenach wschodniego Podlasia.

Jest ona skierowana do mieszkańców obszarów, na których sprawujemy opiekę nad osobami zależnymi w ramach naszego hospicjum domowego tj.: gmina Michałowo, Zabłudów, Narew, Narewka, Gródek, ale jej przekaz jest uniwersalny. Podwiezienie starszej, samotnej osoby do świątyni jest okazją do nawiązania z nią bliższej relacji i umożliwienia jej uczestnictwa w życiu wspólnoty. To także okazja to umożliwienia jej szerszego kontaktu ze światem, bo podwiezienie do świątyni, to może być tylko początek. Sąsiada czy sąsiadkę, można też podrzucić do lekarza lub do sklepu, a także w inne miejsce, które jest dla nich ważne.

Tekst o kampanii autorstwa Julity Januszkiewicz w Gazecie Współczesnej    [pobierz w PDF]

 

Materiały kampanii do pobrania: